Wymiana dysku w laptopie lub komputerze (SSD, HDD)

Komputer długo się uruchamia i wolno pracuje?
Jeśli tak, to może być sygnał, że warto przetestować dysk w laptopie lub komputerze. W naszym serwisie bezpłatnie wykonamy niezbędne testy oraz w razie potrzeby dobierzemy dla Ciebie odpowiedni dysk i go wymienimy.
Kondycja oraz rodzaj zamontowanego dysku w laptopie lub komputerze ma duże znaczenie dla szybkości pracy systemu operacyjnego. Aktualnie popularne do tej pory dyski twarde HDD (mechaniczne) wypierane są z rynku przez dużo szybsze i mniej awaryjne dyski SSD (elektroniczne). Niezależnie jednak od typu, zdarza się, że dysk się uszkodzi lub zużyje. Dlatego ważne jest, aby w miarę możliwości regularnie wykonywać kopię zapasową danych oraz raz na jakiś czas wykonać prewencyjnie testy serwisowe dysku, aby uniknąć później kosztownego odzyskiwania danych.
Występuje wiele typów dysków dlatego w naszym serwisie zawsze chętnie doradzimy, jaki dysk wybrać. Do wyboru są dyski 2,5" (najczęstsze w laptopach) oraz 3,5" (montowane najczęściej w komputerach PC). Posiadamy również dyski twarde HDD oraz SSD (np. m2, mSATA lub NVMe).
Najczęstszymi przyczynami uszkodzenia dysków w laptopie lub komputerze są uderzenia i wstrząsy (dla dysków HDD) oraz usterki elektroniczne i problemy z zasilaniem komputera (dla dysków SSD), a także w obu przypadkach jest to wiek i zużycie dysku.
W naszym serwisie wymieniamy jedynie dyski sprawdzonych producentów, ale też posiadamy w ofercie większość dostępnych na rynku dysków (Crucial, WD, Samsung, Kingston, Patriot, OCZ, Hynix, Micron, Seagate, Hitachi, Corsair, HyperX, Intel, Toshiba i inne).
Objawy uszkodzenia dysku w laptopie lub komputerze
Bardzo popularnym objawem uszkodzenia dysku jest problem z uruchomieniem systemu operacyjnego lub jego bardzo wolna praca. Mogą to także być problemy z wykrywaniem się urządzenia w ogóle lub dziwne dźwięki dobiegające z wnętrza komputera.
Najczęstsze objawy, jakie towarzyszą uszkodzeniu dysku to:
- system operacyjny się nie uruchamia
- system operacyjny się zawiesza lub resetuje
- system każdorazowo wchodzi do trybu przywracania (recovery)
- bardzo wolna praca laptopa lub komputera
- komputer nie wykrywa dysku
- mechaniczne dźwięki dobierające z wnętrza dysku twardego
- bardzo wolne kopiowanie plików
- częste komunikaty o błędach systemowych
Opis wymiany lub naprawy dysku
W większości przypadków naprawa tego rodzaju usterek polega w pierwszej kolejności na sprawdzeniu kondycji dysku poprzez S.M.A.R.T (mechanizm monitorowania i błędów dysku) oraz wykonaniu pełnych testów powierzchni. W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości w testach, dysk jest naprawiany lub wymieniamy go na nowy.
W trakcie wymiany dysku w laptopie lub komputerze wykonujemy następujące czynności:
- Demontaż dysku z obudowy komputera lub laptopa
- Testy wstępne dysku (S.M.A.R.T.)
- Testy powierzchni oraz struktury danych dysku
- W razie potrzeby niezbędne testy elektroniczne
- Wymiana i montaż nowego dysku (HDD lub SSD)
- Naprawa ew. uszkodzeń dysku (elektronika, firmware)
- Wykonanie testów sprawdzających
- Przygotowanie sprzętu do odbioru